Elektronikus eszközök használata gyermekkorban

Néhány szempont röviden a televízió, számítógép, mobiltelefon, kép- és hanghatású elektronikus eszközök használatáról gyermekkorban

Összeállította Silye Imre, a Keresztény Közösség lelkésze Christiane Kutik: Entscheidende Kinderjahre (Verlag Freies Geistesleben) könyvből merítve

  • hátráltatja a beszédkészség fejlődését (nem lehet megállni, kérdezni, válaszolni) és gátolja a szellemi fejlődést
  • testünkben és érzékszerveinkben passzivitásra kényszerít
  • beszűkül a szem mozgástere is
  • torz fantáziaképek válnak példaképpé
  • félelmet és bizonytalanságot kelt, figyelemhiányt, zavart okoz
  • az érzéseket manipulálják a hanghatások
  • a tulajdonból, birtoklásból fakadó önérzetet duzzasztja
  • a mesterséges képek elnyomják a kreativitást, megmerevítik a fantázia erőit
  • mechanikus gondolkodásmódot szül, a gép alárendeltjévé válik az ember, csak „igen-nem” keretek és a programozott terv szerint dönthet
  • a gyakran tévézők elveszítik háromdimenziós térérzéküket, és mozdulataik, mimikájuk elveszíti az egyéni, személyes kifejezőerőt. Testtartásuk hajlott, összeeső, tekintetük üvegessé, öreggé válik. Alvajárókká válnak, egyre kevésbé érzékelik a valóságot.
  • a gondolkodást és érzést szétfeszíti, szétszakítja, aminek következménye, hogy a gyermek, az ember nem tud együttérezni társaival
  • felnőttes szörnyűségek a játékban arra utalnak, hogy a gyermek szabadulni kíván az átéltektől
  • gyógyír: időt, figyelmet szentelni a szeretetteli, közös, élő tevékenységekre
  • 7 éves kor alatt rendkívül ártalmas a használatuk, 7 éves kor felett is ajánlott korlátozni a korosztálynak megfelelően, nemcsak családi, hanem osztályközösségi szinten